Marketing w czasie pandemii

Portrait of content young marketing specialist in yellow dress sitting with smartphone in modern office

Marketing to obszar biznesowy, który posiada bardzo duży wpływ na wzrost rozpoznawalności danej marki, tworzenia jej przewagi konkurencyjnej, a także budowanie długofalowych pozytywnych relacji z klientami. Pojawienie się na horyzoncie pandemii na świecie nie tylko wprowadziło stagnacje w rozwój dużej ilości przedsiębiorstw, ale również przyczyniło się do wielu zmian w stosowanych strategiach marketingowych. Same przedsiębiorstwa nie tylko znacznie obcięły budżety na kampanie marketingowe, ale w dobie ciężkiego okresu zaprzestały wielu działań reklamowych, które nie przynosiły wymiernych korzyści w dobie pandemii. Z kolei wielu konsumentów przeniosło swoją uwagę do internetu, co lawinowo spowodowało zwiększenie ich oczekiwań w zakresie bezpieczeństwa oraz autentyczności marek. Dynamicznie zachodzące zmiany spowodowały wiele nerwowych ruchów i reakcji ze strony firm marketingowych, które w bardzo krótkim czasie musiały zaadaptować się do nowych warunków funkcjonowania na rynku. Jednak sama pandemia nie ograniczyła się do spowodowania strat w firmach, ponieważ na jej tle powstało wiele nowych trendów i narzędzi, które ponownie zaczęły rewolucjonizować nieaktualne już strategie marketingowe.

Jeszcze przed wybuchem pandemii tradycyjny marketing, a także marketing internetowy stanowiły jedne z najszybciej rozwijających się branż. Głównie w odniesieniu do masowego wykorzystywania nowoczesnych technologii w biznesie. Tym samym internet jako jedyne medium, które zdecydowanie nie ucierpiało na pandemii, a wręcz przeciwnie, pozwolił agencjom marketingowym na przeniesienie niemal całej swojej uwagi na działania w sferze budowania długofalowych relacji z klientami za pośrednictwem internetu. Wszelkie działania, które nie miały realnego wpływu na sprzedaż produktów i usług zostały czasowo zawieszone. Agencje marketingowe przede wszystkim skupiły się na promowaniu produktów np. za pomocą influencerów oraz prowadzeniu mniejszych kampanii reklamowych, dzięki którym ograniczano koszty, jednocześnie dzięki innowacyjnym pomysłom realizowano założenia sprzedażowe. Tym samym pandemia finalnie nie spowodowała drastycznego spowolnienia działalności firm marketingowych, a przeciwnie pozwoliła im na szybka reorganizacje i wprowadzenie nowych narzędzi promocyjnych.